Waarom een goed logo essentieel is voor je bedrijf
In deze blog laat ik zien waarom een goed logo essentieel is voor je bedrijf. Een goed logo is belangrijk om de naam van je bedrijf een stevige basis mee te geven en om nieuwe klanten te trekken. Als je weet welke verschillende logo’s er zijn en welke keuzes je kunt maken, kun je makkelijker beslissen welk logo het beste bij jou en je onderneming past.
Waarom een goed logo essentieel is voor je bedrijf
Je gaat als onderneming van start en je bent op zoek naar iemand die je bedrijf, product of dienst een gezicht kan geven door het ontwerp van een persoonlijk beeldmerk, oftewel een logo. Het kan ook zijn dat je bedrijf al een tijdje bestaat en dat er ooit een logo is gemaakt die nu wel een opfrisbeurt kan gebruiken omdat het oorspronkelijke logo niet meer volledig bij je past.
Wat de bedoeling ook is, een logo waar een idee achter zit, biedt enorm veel kansen voor herkenning van je merk in allerlei uitingen zoals social media, een website, brochures, verpakkingen, noem maar op.
Het hebben van een goed logo is uiterst belangrijk om de naam van je bedrijf een stevige basis mee te geven en om nieuwe klanten te trekken. Wanneer mensen jouw logo in advertenties of op producten zien, val je op en blijf je hangen in het geheugen van mensen. Het is je merk, de basis van je imago dat zorgt voor herkenning en vertrouwen.
Voordat je een logo laat ontwerpen is het handig om te weten wat een logo nu precies is en wat deze voor jou moet doen.
In deze blog laat ik je zien welke verschillende logo’s er zijn en welke keuzes je kunt maken. Met deze kennis kan je makkelijker beslissen welk logo het beste bij jou en je onderneming past.
Wat is een goed logo?
Een goed logo is onderscheidend, praktisch, eenvoudig van vorm en brengt de bedoelde boodschap over. Om dit goed te doen, moet het logo voldoen aan een aantal basisprincipes:
- Een logo is eenvoudig. Een eenvoudig logo-ontwerp maakt het logo veelzijdig en herkenbaar. Goede logo’s hebben iets onverwachts of unieks zonder overdrijving.
- Een logo roept herkenning op. Door een passend, eenvoudig ontwerp is in één oogopslag duidelijk waar het logo voor staat.
- Een logo is tijdloos. Een tijdloos logo valt ook over pakweg 10 jaar nog te gebruiken.
- Een logo is veelzijdig. Een goed logo werkt in verschillende media en applicaties.
- Een logo is geschikt. Een goed logo is geschikt voor het beoogde doel. Voor een logo voor een speelgoedwinkel zal een ander lettertype en kleurenschema nodig zijn dan voor een advocatenkantoor.
De vorm
Ik haalde het al even aan. Het ligt aan het soort bedrijf, product of dienst, wat voor logo er wordt gekozen. Het maakt een enorm verschil of er een logo gemaakt moet worden voor een speeldgoedwinkel, een advocatenkantoor of voor een tegelzettersbedrijf. Elk bedrijf, product of dienst vraagt om een specifieke benadering in vorm, stijl, uitstraling, lettertype en kleur.
De keuze begint echter bij het belangrijkste component: de vorm. Logo’s heb je namelijk in allerlei uitvoeringen. Ze kunnen op tekst of op beeld gebaseerd zijn, letterlijk, figuurlijk, statisch of dynamisch zijn. Sommige logo’s bevatten meer dan één element en gebruiken een afbeelding in combinatie met tekst om het merk te ondersteunen.
Hieronder vind je de 4 belangrijkste soorten.
Woord-logo
Deze noem ik als eerste omdat het de meest eenvoudige vorm is. Bij een woordmerk word je bedrijfs- of merknaam namelijk vormgeven in letters. Google en Coca-Cola zijn duidelijke voorbeelden van merken die enkel tekst gebruiken om hun product te presenteren. Het ontwerp van dit logo komt neer op een keuze voor een bepaalde stijl van letters, die eenvoudig, sierlijk of gestileerd kunnen zijn.
Letter-logo
Een lettermerk gebruikt net als een woordmerk tekst maar deze tekst wordt gepresenteerd als acroniem (een afkorting die wordt uitgesproken als een woord) of initiaal. In plaats van een volledige bedrijfsnaam worden er één, twee of meer letters gebruikt om een logo of herkenbaar symbool te maken. Bekende bedrijven zoals Albert Heijn en het Algemeen Dagblad gebruiken letters voor hun logo en dit type logo werkt perfect voor bedrijven die al bekend zijn en merkherkenning binnen hun markt hebben opgebouwd.
Symbool, icoon
Met een paar eenvoudige lijnen, rondingen en geometrische vormen, wordt een abstract beeld gecreëerd. Denk aan het logo dat Pepsi, Apple of Adidas gebruikt. Het logo is door de eenvoudige vorm makkelijk te onthouden en blijft duidelijk zelfs als het logo zeer klein wordt afgedrukt.
Combinatie-logo
Dit type is een mix van de bovenstaande soorten logo’s. Denk aan het logo van Unilever, Burger King of Starbucks. Deze bedrijven combineren woorden met symbolen en vormen in hun merk om zich te representeren.
Je kunt eigenlijk alle kanten op met een logo. Merken gebruiken soms een icoon, soms tekst en soms beiden als combinatielogo. Het logo werkt als een katalysator voor een groter idee. Een combinatie van woorden, lijnen en afbeeldingen betekent namelijk niets totdat ze worden herkend, betekenis krijgen en automatisch worden gelinkt je bedrijf, product of dienst.
Kleur en associatie
Bij dit alles speelt kleur een belangrijke rol. Onbewust koppelen we verschillende emoties en waarden aan bepaalde kleuren. Je kunt dus heel bewust gebruik maken van een kleur en je daarmee onderscheiden van concurrenten of je logo een kernwaarde meegeven. De kleur blauw wordt bijvoorbeeld geassocieerd met betrouwbaarheid, terwijl de kleur rood de associatie oproept van warmte en passie.
Alhoewel een klant je niet zal afrekenen op de kleuren die je kiest, kan het wel zo zijn dat je door de keuze voor een bepaalde kleur eerder wordt gekozen om een dienst te verlenen.
Welke kleur je ook kiest om jouw verhaal te vertellen, zorg ervoor dat het geloofwaardig blijft. Een verkeerde associatie kan tegenstrijdige gevoelens en dus verwarring oproepen.
Het is belangrijk deze zaken mee te nemen in je afweging voor je keuze voor een logo, maar bedenk wel dat logo’s hun betekenis ontlenen aan de kwaliteit van hetgeen ze symboliseren, en niet andersom – Kortom, wat een logo betekent, is uiteindelijk belangrijker dan hoe het eruitziet.
Een goed logo laten maken?
Er komt nogal wat kijken bij het ontwikkelen van een goed logo. Ik help je daar graag bij!
Voordat ik aan het ontwerp van een logo begin, heb ik een persoonlijk gesprek met jou als opdrachtgever waarin duidelijke doelen vastgesteld worden. Aan de hand van vragen kom ik erachter wat je wensen zijn en leer ik je bedrijf, product of services kennen. Het is belangrijk dat ik precies weet wat de doelen zijn, wie jouw concurrenten zijn en wat bijvoorbeeld het idee achter je bedrijfsnaam is.
Afhankelijk van wat er afgesproken is, maak ik een aantal schetsen en deze vormen de basis van de opdracht. Gedurende dit traject worden regelmatig contactmomenten ingebouwd om elkaar scherp te houden en het logo de tijd te geven om te groeien.
Ik werk aan je logo totdat jij vindt dat het klaar is, daarna lever ik het definitieve ontwerp aan en krijg je het logo in verschillende bestandsformaten.
Op deze pagina vind je meer informatie over het ontwikkelen van een logo en de prijzen.
Heb je vragen of wil je meer weten over de mogelijkheden voor het ontwerpen van een logo? Neem dan gerust contact met mij op!